kawan-kawan..

Sunday, February 28, 2010

natrah..

ptg ni tgk teater natrah yang ditayangkan di tv1..entah kenapa tiba2 jd emo la plak..sedih gk la citernya..lama dah teringin nak tgk..nk ke kl semata2 nak tgk teater ni mcm jauh betul..kebetulan plak ader ditayangkan di tv1 ari ni..teringat gk masa muda2 dulu, pnah tgk kisah natrah ni dlm filem ke drama apa ntah..masa tu kecik lagi..tak tau apa..skrg ni br la paham..

alang2 tgk citernya, pe lagi ku godek2 la tenet cr pasal natrah ni..rupa2nya natrah dibesarkan di Kemaman di mana tempat aku menetap skrg ni..rasa mcm tak caye je..tp kisah ni dah lama dah..sebelum merdeka lagi..

tp aku musykil gak..budak2 muda zaman skrg ni tau ke tak pasal natrah ni..kt kemaman ni pun, pekan yg pernah didiami oleh natrah semasa kecilnya dan di sekolah keb chukai merupakan sekolah lamanya masa kecil dulu..aku ni mmg suka pasal sejarah2 ni..lebih2 lagi benda2 yg penting gk dlm sejarah tanah melayu..tentang perjuangan org2 dulu bagi mempertahankan akidah seorang Islam seperti natrah..em minta2 kt muzium kemaman ader citer pasal natrah ni..kalo sekarang ni, dah tak nampak perjuangan yg sebegini rupa..

pe2 pun citer ni mmg terkesan gk di jiwaku yg sentimental ini..al fatihah buat makcik aminah yang pernah menjaga natrah ini..perjuangannya mmg mengagumkan..

dan natrah, hanya Allah yg tahu apa pegangan agamanya sehingga dia menghembuskan nafas terakhir..
 pada NATRAH- may God bless u..aminn..

No comments: