Friday, March 13, 2020

Kerabu Belimbing Buluh


Salam Petang Jumaat..

Nampak sedap x? ni lah kerabu belimbing yang kita buat petang semalam..
serius mmg sedap ni tau..nk buat pun senang je..ada yang nak resepi ker..jap yer kita taip kt bawah

bahan2; 

belimbing buluh..hiris nipis
lada hitam
bwg merah
ikan selayang rebus
kelapa parut
santan pekat
garam
gula
cili padi hiris kalo nk tambah

cara2 ;
tumbuk lada hitam smpai hancur, tambah bawang merah, pastu letak isi ikan..
campur smua bahan..gaul rata n siap

sedap..sbb xrasa masam langsung belimbing tu..kalo makan camtu mesti xleh kan..try buat kerabu..mmg padu rasanya..bleh je nak tambah bahan lain kalo suka..berebut nanti..heheh..

selamat mencuba yer teman-teman..

12 tahun.. 9.3.2020



HAPPY ANNIVERSARY

hehe..selamat ulangtahun perkahwinan yang ke 12 buat ayah n mommy bersama dua anak lelaki yang comel..hehehe..
Mommy harap semoga rumahtangga kita terus bahagia bersama ramai lagi anak-anak..semoga dipermudahkan smua urusan kita sekeluarga..trus sihat..dan happy sokmo..


sayang anak-anak mommy..moga jadi anak soleh dan membahagiakan mami n ayah..

Thursday, December 19, 2019

Kenangan di JKM - hujung tahun



Salam semua...

Bila tgk gmbr ni teringat kenangan di JKM Kemaman dulu2..heheh..tambah2 bulan 12 ni..musim hujan..musim tengkujuh..

zaman muda2..masa n xde anak lagi..time banjir mmg kna kerja 24 jam tu redha je..xde masalah pun..tinggal suami je lah..tido pun kt opis..pastu redah banjir gi tlg orang kampung..naik lori..naik trak askar..trak jpam..p antar barang bantuan banjir kat pusat pemindahan di sekolah n di dewan or balai raya di kampung..

bila teringat kenangan ni, seribu pengalaman..byk benda yang xleh lupa sepanjang kerja n sepanjang tinggal menetap di Kemaman..seronok duk sana..xde hiruk pikuk kereta jem nak pegi n balik kerja..smuanya smooth jer..hemmm..kenangan ..mmg xleh nk ubah dah skrg..nak buat camne kan..rezki bukan kat sana lagi..ada la hikmahnya tu kan..trus move on..namun kenangan tetap tersemat dihati..kenangan dgn kawan-kawan opis jugak..bestnya masa tu..

Wednesday, December 18, 2019

Jemput Pisang



Ha..suka x? suka x? mesti suka kan..jemput pisang ni..bukan sembarangan..heheh..

anak2 suka betul kalo Mommy buat jemput pisang..fevret..siap bekal buh dlm plastik bawak p taska..hehe..kalo bab makan , dorg xmemilih..mkn je apa yang mami masak..senang la Mommy..nk msak..pastu siap puji2..hahah..budak2 kan..ni kalo goreng lagi garing, lagi sedap nih..tp kalo pepagi dh terkejar2 masak bekal dorg n bapak dorg smua,,mmg xdan la nk duk lama2 kt dapur..buat yg mana sempat je lah..hehehe...

Senang je ni respinya ...nak tahu tak respinya..ha jom...

pisang lbih kurg 5 biji
gula lbih kurang 2 sudu
tepung gandum agak2 la
garam secubit

memula tu lenyek pisang dulu bg hancur...pisang yg sesuai yer..
pastu tambah gula..agak2 la yer..sbb pisang dh manis..xsedap kalo jemput pisang manis..baik manis pisang dr manis gula..
pastu buh tepung gandum..n garam secubit..
gaul rata..
pastu cobek gn tangan n masukkan dlm minyak panas..bg die masak dulu sebelah pastu br balikkan..br la jemput tu warnanya sekata n membulat elok k..
pastu dh masak, toskan n blehla dimakan..

so, apa lagi,,jom cari pisang buat makan petang ni..hehe

SINGGANG BUDU



Assalamualaikum...

Hehe..tgk gmbar dh terliyur waktu menaip ni..hihi

Jom makan ikan singgang..guna ikan tongkol tau..kalo bleh cari yg isi lembut macam tenggiri tuh..mmg sedap ah..senang je buat singgang..campak2 siap..yg penting msam masin nya cukup tau..kna plak kepala ikan tuh..aishh..berebut mata tu gn anak2..heheh..

Pastu jangan lupa plak buh budu..cili..perah limau..kenyet2 je dlm budu tu..kna plak ada ulam pucuk ketereh..ha..mmg xleh nk diet gini..hahaha..anak2 kt umah ni mmg suka kuah singgang..siap irup kuah..siap berkuahkan budu memasing..heheh..tp xreti kecek klate..cane tuh? hahaha

Memang mkn yg ni xingt donia ni..punah abis smua diet..xper,,tunggu tahun depan la plok..hehehe..


Sunday, March 17, 2019

Sambal Indonesia

Assalamualaikum...

Korang dh mkn ker? Kita saje nk tunjuk sambal kita masak..kita panggil sambal indonesia..sbb biasa duk mkn kt kdai nasi padang kan..xtau nm per..sng je nk buatnya..nk resepi ker? Sdp mkn smbal ni cicah tauhu..tempe..huhu...

Lada merah
Cili padi
Tomato
Bwg merah
Bwg putih
Grm
Gula
Belacan

Smua bhn diatas di goreng dulu..pastu di blend separuh hancur..pastu di goreng balik smpai u olls puas hati la..pastu bleh mkn..sng je kan..pe2 pun bleh la try wat kt umh yer..

Selamat mencuba!!

Friday, January 18, 2019

Bayam Brazil

Image result for bayam brazil




Salam...

u olls pernah makan x bayam brazil..ha..sng nk tanam die..buat goreng celup tepung mmg best..anak2 pun suka makan..rangup..xrasa sayur pun..huhu..ha..kat sebelah tu contoh gugel gambar bayam tu...yg kat bawah ni yg kita masak aritu..seddaaapppp sgttt






Image result for bayam brazil 

yang ni plak khasiatnya..macam2 bleh masak sebenarnya gn bayam ni..buat sup..masak lemak..goreng belacan..makan mentah cmtu pun bleh..daun die crunchy gitu












With Much Love,

Kerabu Belimbing Buluh

Salam Petang Jumaat.. Nampak sedap x? ni lah kerabu belimbing yang kita buat petang semalam.. serius mmg sedap ni tau..nk buat p...