kawan-kawan..

Thursday, January 22, 2015

Popia Goreng



Salam u olls...arini kita nak bagi respi popia goreng..nak tak? ke xnak? ke dh reti? ala..xpe lah nak bg respi gak..kang buh gambaq saje ade yng nak cari respi lak..kat luar sana ramai lg yang nak respi ni..hihihihi

Popia Goreng Ala Liza

kulit popia
lobak merah disagat
sengkuang disagat
timun batang kuarkan biji n disagat
cili merah potong halus
tauge
isi udang / ayam
bwg putih
garam

cara2nya

kisar bwg putih, sedikit cili merah n isi ayam atau udang hingga halus
tumis dlm kuali hg naik bau
masukkan lobak merah, timun btg, sengkuang n tauge
buh garam n ketepikan
jgn letak air..biar kering gitu..kalo byk air toskan ramuan yang digoreng tadi.
biar sejuk jap

ambil kulit popia, buh inti tadi dan letak lada merah n balut cm biasa n lekatkan kulit dgn bancuhan air tepung beras..kalo nak letak hirisan ayam panggang kt dalam popia tu pun bulih..ikut suka k..

goreng terendam hingga masak n toskan..bleh la makan..hihihi


sos pencicah

cili merah
bwg putih
garam
gula
sedikit cuka
tepung jagung

kisar semua bhn diatas dn masak bersama tepung jagung hg mendidih n pekat dan boleh cicah dgn popia td


haaa...amacam..sng x respi ni..ala buat minum petang ni pun layan neh..sng jer..smua dh ada kt dapur..just tinggal nak beli kulit popia je kan...

Selamat Mencuba yer sayang2 semua!!

No comments: