kawan-kawan..

Wednesday, January 15, 2014

Ayam Phat Phed



Salam tengahri...
U olls dh makan ke tghari ni? Rase rindu plak nak tulis blog..korang penah makan x Phad Phed..ni sejenis masakan siam..biasanya buat dengan lauk ayam la..sedap tau..kalo makan confirm bertambah-tambah nasinya..hehehe..jom kita layan gambar n kita bagi respi skali..suka la tuh kan..ade respi..hahahaha..ala kita ni senang je bg respi..org nak kita bagi jer..xde la nak rahsia2 ke apa..buat pe nak kedekut kan, ilmu tu semua dr Allah..insya Allah kalo kita panjangkan ilmu tu dpt pahala..ye tak? Jom tgk gmbar k...





Camne? nampak sedap tak lauk ni? cam sedap je kan..heheheh..nak respi ker?boleh..xde masalah la utk u olls...heheheh..jom tgk respi kt bawah ni..

Respi ayam phad phet:

Bhn2 :
Bhn utk dikisar- 
Cili padi 
Cili merah 
Halia
 Lengkuas 
Kunyit 
Serai 
Lada hitam 
Sedikit belacan 
Bwg putih 
Bwg merah@bwg besar

Bhn lain :
 Ayam 
 Sebatang serai di ketuk
 Asam keping 
Daun limau purut
 Garam n gula

Cara2nya :

Tumis bhn kisar shg masak cili n naik bau
Masukkan ayam dn kacau sekejap shg ayam kecut
Masukkan air, serai, asam keping, daun limau purut, grm n gula
Kacau rata hg ayam masak..dan kuah jd pekat
Nk tmbh sayur spt kcg pnjg pun bleh
Kalo nk pedas bleh tmbh cili padi
Slamat mencuba....

Haa..dh salin ke respi? Em maafla yer..respi ni main ikut suka je nak letak..korang agak2 la sendiri yer.. xreti plak nak tulis amaun bwg pe semua tu..hhuhuhu..selamat mencoba!!!!

No comments: